JADILAH HAMBA ALLAH YANG SEJATI

Dalam menyusuri hidup yang fana ini,ramai manusia yang lupa akan janji mereka kepada Rabb Pencipta mereka.......

Tuesday, January 12, 2010

Matlamat Kehidupan


Matlamat Kehidupan
By : Engineer Illahi

Alhamdulillah, pertama dan selamanya, setinggi – tinggi kesyukuran di panjatkan ke Hadrat Illahi , Rabbul A’lamin , Yang Mentadbir dan Menguruskan Alam ini dengan sempurna tanpa sebarang pertolongan dan hanya dengan EsaNya.

Selawat serta salam kerinduan , buat Junjungan besar, Rasulullah S.A.W , yang mengorbankan seluruh kehidupannya bersama – sama para sahabat dalam mendaulatkan deen Allah di muka bumi ini.

Kehidupan merupakan suatu fasa yang dilalui oleh semua makhluk-Nya yang bernyawa sama ada di lautan , daratan dan juga nun di langit tinggi sana. Bezanya, hanya terletak pada proses serta perjalanan sepanjang menempuh kehidupan di alam fana ini. Ada yang diciptakan Allah sebagai khalifah-Nya di muka bumi ini,ada juga yang menjadi penghias alam fana ini,dan tidak kurang juga ada yang menjadi sumber kelangsungan hidup kepada yang lain.

Kenderaan dicipta untuk memudahkan perjalanan manusia dari satu tempat ke tempat yang lain,mesin – mesin pula dicipta untuk memudahkan sesuatu penghasilan produk atau pekerjaan yang dilakukan manusia demi kepentingan bersama.

Begitu jualah penciptaan makhluk Allah amnya dan manusia khusunya di muka bumi ini. Pasti ada suatu perencanaan ,misi atau tugas yang tersirat di sebalik penciptaan manusia itu sendiri.Perencanaan serta misi ini jua bukanlah suatu misi serta tugas yang perlu diambil mudah serta dipandang enteng oleh sesiapapun kerana misi ini diamanahkan daripada Rabbul A’lamin, Yang Maha Esa, Yang Mengatur siang dan malam,Yang Menggerakkan kapal – kapal di lautan,dan Yang Mengatur rezeki hamba – hambaNya.

Dalam menyingkap rahsia di sebalik amanah ini, kita berbalik kepada tiga persoalan asas kehidupan :

1) Dari mana kita di datangkan ?
2) Apakah tujuan kita didatangkan ?
3) Kemanakah kita akhirnya ?

No comments:

bgsound src='http://www.4shared.com/Raihan_-_Tak_Selamanya.mp3 loop='infinite