JADILAH HAMBA ALLAH YANG SEJATI

Dalam menyusuri hidup yang fana ini,ramai manusia yang lupa akan janji mereka kepada Rabb Pencipta mereka.......

Sunday, February 15, 2009

Tragedi ...


Seperti malam – malam kebiasaannya , aku akan mengarahkan semua penghuni asrama masuk ke kelas prep sebaik selesai saja solat Isya’. Pada malam itu , aku terpaksa berada di dalam pejabat kerana ada tugas yang perlu disiapkan. Muiz , pada waktu itu berada bersama – sama dengan aku berada di dalam pejabat , bersama – sama menyiapkan tugas yang perlu.Aku hanya meminta pelajar- pelajar yang lebih tua untuk mengawal suasana pada malam tersebut. Ketika aku sedang asyik menaip sesuatu ke dalam komputer , tiba – tiba ,
"Ya Allah ! Allahuakbar !!! " jeritan yang datang dari arah luar mengejutkan aku. Hati aku tiba – tiba merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Sangkaku mereka melakukan sesuatu di luar sana .

"Ya Allah ! Allahuakbar !!! " jeritan yang datang
dari arah luar mengejutkan aku. Hati aku tiba – tiba merasakan ada sesuatu yang
tidak kena. Sangkaku mereka melakukan sesuatu di luar sana .

Jeritan tersebut kedengaran makin dekat , dan dari jauh , terdengar seperti seseorang yang sedang memikul sesuatu yang berat dan sedang dalam keadaan tergesa – gesa berlari . Muiz yang berada paling hampir sekali dengan muka pintu cepat-cepat menjenguk keluar , ” Ya Allah , apa yang hampa buat ni ,” sebaik saja mendengar keluhan Muiz , aku bingkas bangun dan meluru ke muka pintu , dan sejenak sahaja aku ingin menjengah keluar , aku tergamam seketika apabila Faizul muncul di muka pintu dengan mendukung Azhari yang berlumuran darah di kepala. Darah yang mengalir laju bagai air paip yang bocor menyebabkan aku kaget , ” Ya Allah , apa dah jadi ni ,” dan tidak semena – mena , terbit rasa kekesalan dan bimbang di dalam hati.Sepanjang hidupku , tak pernah aku rasa tersangat menyesal dan takut seperti saat itu.

Azhari dibawa masuk segera ke dalam pejabat dan diletakkan di atas lantai. Muiz lantas mengarahkan beberapa orang pelajar lain mencari sesuatu bagi menghentikan pendarahan di kepala Azhari. Koyakan yang terbuka di bahagian kepala menyebabkan cecair merah pekat itu seolah – olah tidak mahu berhenti dari terus mengalir .Melihat saja keadaan Azhari yang semakin parah , aku teringat Mak Cik Idah yang berada di dewan makan ketika itu. Aku lantas mendapatkan Mak Cik Idah di dewan makan. Mujur sahaja Mak Cik Idah memang pandai dalam perubatan tradisional ini. Mak Cik Idah mengarahkan kami mengangkat Azhari di hadapan dewan makan. Mak Cik Idah seterusnya mengarahkan baju Azhari ditanggalkan , dan perkara pertama yang diarahkan adalah meminta Azhari mengeluarkan cecair yang terdapat di dalam hidung bagi mengelakkan simptom darah beku. Berbekalkan sedikit bacaan doa dan ayat Al-Quran , Azhari kemudiannya dibasahkan dengan air paip yang sejuk bagi mengecutkan sel – sel kulit kepala dan dapat mengecilkan sedikit bukaan di kepala Azhari.Aku kemudiannya diminta oleh Mak Cik untuk meletakkan gel Daun Lidah Buaya di tempat berlakunya pendarahan.Fungsi gel ini sebenarnya berperanan seperti gamat dimana ia akan memperbaharui sel-sel yang mati dan akan berfungsi sebagai penghubung sel –sel yang terpisah . Dengan berhati – hati aku menypu sedikit demi sedikit gel tersebut . Rasa menyesal dan sayu terbit di hati tatkala mendengar bunyi rintihan Azhari menahan kepedihan.

Pada malam itu , Azhari tidur di dalam bilik warden , ditemani dan diawasi aku sendiri. Sengaja aku tak menggalakkan Azhari tidur di biliknya, khuatir terjadi apa-apa. Pada mulanya , aku bercadang untuk menghubungi Ustaz Taufiq , tetapi memandangkan malam yang semakin larut , aku tidak berniat untuk mengganggu masa rehat beliau.Mungkin disebabkan pendarahan yang berlaku , Azhari kelihatan cukup letih dan dia tertidur dengan nyenyak sekali. Sepanjang malam , aku tak dapat melelapkan mata memikirkan kejadian pada malam tersebut. Aku mula memikirkan apa yang patut aku khabarkan kepada Ustaz dan Ustazah keesokannya. Semakin lama aku berfikir , kian lama , mataku kian berat dan akhirnya aku terlelap dibuai mimpi.

1 comment:

wardensmat08 said...

abang... nk tipon... (^.^)

bgsound src='http://www.4shared.com/Raihan_-_Tak_Selamanya.mp3 loop='infinite