JADILAH HAMBA ALLAH YANG SEJATI

Dalam menyusuri hidup yang fana ini,ramai manusia yang lupa akan janji mereka kepada Rabb Pencipta mereka.......

Sunday, January 18, 2009

Bermulanya tugas...

Bangunan sekolah tersergam indah




Apa nak buat ni ......?


Buku rancangan PnP dan buku subjek nak kena ajar..


Aku agak terkejut ketika Ustazah Asiah menyerahkan jadual kelas seorang bekas Ustaz yang sudah berpindah kepada aku sambil berkata , “ Anta mengajar boleh Firdaus” . Seingatku aku ke sini hanya sekadar sebagai seorang warden,itu pun aku hanya menggantikan sebentar sahabatku , Faiz yang masih belum datang kerana ada urusan keluarga , tak lebih dari itu. Pakaian untuk mengajar pun tidak dibawa.Gelabah jugak aku dibuatnya.
Malam itu agak sukar untuk aku melelapkan mata , memikirkan apa yang bakal aku lakukan esok. Bermacam-macam perasaan yang bermain di mindaku ; gelisah, seronok , sedih , semuanya bercampur baur di benak pemikiranku, namun aku cuba kawal dan tenangkan minda , dan mujur sahaja ada kata-kata semangat yang diberi oleh Ustaz Muhtad pada petang tadi melalui sistem pesanan ringkas.Aku membelek kembali pesanan tadi dan aku tersenyum sendirian pabila memikirkan , sememangnya tepat sekali pesanan tersebut dengan suasana yang aku hadapi ketika itu.

Pada paginya , aku lebih banyak mengadakan sesi suai kenal bersama-sama dengan pelajar-pelajar yang bakal aku didik.Sengaja aku tidak memulakan sesi pembelajaran pada hari itu kerana aku sendiri ingin menyesuaikan diri aku dengan suasana selaku seorang guru.Dimulakan dengan pelajar sekolah rendah hinggalah pelajar sekolah menengah , kesemuanya aku gunakan pendekatan yang berbeza.Kalau dengan pelajar sekolah rendah ,aku akan minta mereka untuk melukis selesai sahaja sesi suai kenal , saja , habis modal katakan. Kalau dengan pelajar sekolah menengah , aku berikan mereka sedikit briefing tentang matapelajaran yang akanku ajar.Pada hari pertama saja , bermacam-macam kerenah dan celoteh nakal yang aku jumpa, pening kepala dibuatnya,namun aku cuba sesuaikan suasana tersebut dengan diri aku.

Selesai saja hari pertama aku bertugas , aku sudah cukup keletihan , dan keletihan tersebutlah yang menyedarkan aku betapa tanggapan aku selama ini terhadap kerjaya mulia ini nyata meleset sama sekali. Sangkaku pekerjaan ini bukannya susah dan meletihkan, tetapi apabila aku sendiri yang menjalankan tanggungjawab ini, baru aku sedar tanggungjawab untuk mendidik hamba Allah bergelar manusia ini bukanlah sesuatu yang mudah dan sememangnya cukup meletihkan.Ini baru hari pertama, bagaimanalah dengan guru – guru yang mengajar sejak berpuluh-puluh tahun lamanya dari aku.Keletihan aku jualah yang mengingatkan aku kepada seorang warden yang cukup aku hormati ketika di bangku sekolah menengah dahulu, Ustaz Mahadzir .Aku tidak dapat membayangkan betapa tabahnya beliau dalam menguruskan asrama di samping menjadi tenaga pengajar di sekolah. Sedangkan aku yang menjaga sekelompok pelajar ini pun tidak terdaya, inikan beliau yang menjaga beratus-ratus orang pelajar. Ya Allah, hanya Engkau sahaja yang memahami betapa tabahnya beliau……

1 comment:

FarEast said...

Salam sahabat seperjuangan...

Smoga nta menjadi murobbi yang tabah mengharungi segala onak dan cabaran...

i.allah.

Sahabatmu..

bgsound src='http://www.4shared.com/Raihan_-_Tak_Selamanya.mp3 loop='infinite