JADILAH HAMBA ALLAH YANG SEJATI

Dalam menyusuri hidup yang fana ini,ramai manusia yang lupa akan janji mereka kepada Rabb Pencipta mereka.......

Sunday, August 15, 2010

Fasa pertama itu Rahmat...

Alhamdulillah , Ya Tuhanku...aku bersyukur

By: Engineer Illahi

Alhamdulillah , pertama dan selamanya, marilah kita memanjatkan setinggi - tinggi kesyukuran ke hadrat Allah kerana diberi kesempatan dan keizinan untuk berada di dalam bulan yang penuh dengan barakah ini.

Kini, kita berjaya untuk berada di dalam fasa pertama iaitu fasa rahmat Allah S.W.T. Ya, Rahmat Allah itu sentiasa berada bersama - sama makhluk Nya bukan di dalam bulan ini sahaja, bahkan seluruh tahun itu Allah memberikan rahmatNya. Tetapi di dalam bulan Ramadhan mulia ini, Allah memberikan lebih lagi RahmatNya pada hamba - hambaNya yang berhajat kepadanya.

Rahmat Allah itu dapat kita perhatikan dalam kehidupan seharian kita sepanjang menjalani ibadah puasa ini. Bermulanya dari sahur , jika dilihat dan dihayati , berapa ramai umat Islam yang bangun untuk bersahur sedangkan pada hari kebiasaan , betapa susahnya mereka untuk bangun berIbadah pada Allah di tengah malam dan kadang - kadang terlepas untuk bersolat Subuh.

Di waktu senggang atau lapang, jika dilihat, ramai yang mengambil kesempatan untuk bertilawah Al -Quran , berzikir, solat sunat dan pelbagai lagi ibadah bagi mengambil peluang yang terhidang di bulan barakah ini.

Pada waktu petangnya pula , padang - padang permainan, tidak kiralah padang bola, court badminton, bola tampar, atau bola jaring, pasti akan di "kosongkan" sebelum Maghrib lagi, sedangkan di hari kebiasaan, selagi mentari tidak hilang di ufuk langit, selagi tidak kedengaran laungan azan, maka selagi itulah akan ada insan - insan yang meneruskan permainan mereka.
Masya Allah, bukankah itu juga merupakan Rahmat Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Bermacam - macam lagi Rahmat yang disediakan oleh Allah S.W.T bagi hambaNya sama ada yang tersirat mahupun yang tersurat. Semuanya disediakan untuk sama - sama difikir dan dihayati serta menjadi "trek" perlumbaan Ibadah bagi hambaNya yang dikasihi.Di sini ingin saya kongsikan sedikit amalan yang boleh dilakukan dalam memenangi "medal" Rahmat Allah ;

1) Tilawah Al - Quran

Bacalah Al-Quran walau dalam keadaan mana sekalipun, jika tidak mampu untuk menghabiskan satu juzu ' dalam sekali bacaan pun, jadikanlah tema " satu hari, satu juzu' " sebagai wasilah menyelesaikan 30 juzu' Al - Quran dalam menempuh bulan ini.

"Semuanya disediakan untuk sama - sama difikir dan dihayati serta menjadi "trek" perlumbaan Ibadah bagi hambaNya yang dikasihi....."

2) Solat sunat

Disamping menunaikan solat Fardhu secara berjemaah, lazimilah solat-solat sunat kerana ganjaran yang diterima dalam bulan ini menyamai dengan satu amalan Fardhu. Selain itu, solat - solat sunat ini juga berfungsi sebagai "penampal" bagi solat Fardhu kita yang tempang.Itulah pilihan kasih sayang yang diberi oleh Rabbul A'lamin kepada hamba - hambaNya dalam melengkapkan ketempangan yang ada.

3) Berzikir

Basahilah lidah dengan berzikir kepada Allah S.W.T. Puja dan pujilah ke atas Tuhan sekelian Alam ini. Jadikanlah zikir sebagai " the way of life " ( sentiasa berzikir dalam setiap saat ) agar "connection" dalam konteks hamba dan Tuannya tidak akan sesekali terputus. Berzikir itu bukan sahaja dalam erti kata lafaz seperti kalimah Subhanallah atau Alhamdulillah , tetapi dengan terdetiknya di hati kepada Allah itu jua menjadi zikir, berpadanan dengan makna zikir itu, iaitu mengingati.

Semoga dengan sedikit perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama , Insya Allah.

No comments:

bgsound src='http://www.4shared.com/Raihan_-_Tak_Selamanya.mp3 loop='infinite